Źródła światła w samochodzie

Żarówki halogenowe to najpowszechniej stosowany rodzaj źródła światła w przednich reflektorach samochodu. Charakteryzują się większą trwałością i zapewniają korzystniejszą barwę światła niż konwencjonalne żarówki. We wnętrzu żarówki halogenowej znajduje się żarnik wolframowy i gaz szlachetny, a także niewielka ilość halogenu, czyli fluorowca. Typ H4 i H7 to najczęściej spotykane „halogeny”. W systemie świateł mijania i drogowych wykorzystywana jest dwużarnikowa H4. H7 posiada jedno włókno żarnikowe i jest modyfikacją H4.

Żarówki ksenonowe to lampy wyładowcze nie posiadające żarnika, które uzyskują najlepsze parametry. W towarzystwie gazów szlachetnych i soli metali dochodzi do powstania łuku elektrycznego pomiędzy dwiema elektrodami, który skutecznie pobudza mieszaninę gazów do świecenia. Takie lampy są trwalsze i generują światło począwszy od białego 4300 K do błękitnego 8000 K, dają duży zasięg, równomierne oświetlenie jezdni, ale i zmieniając swoja barwę informują wcześniej kierowcę o zbliżającej się awarii. High Intensity Discharge, to skrót opisujący lampę wyładowczą.

Wyróżniamy lampy wyładowcze typu D2S oraz D2R.
D2S - do reflektorów projektorowych
D2R - do reflektorów odbłyśnikowych i całopowierzchniowych.

Lampy LED to źródło światła oparte na diodach elektroluminescencyjnych umieszczone w obudowie, która pozwala na używanie ich w oprawie oświetleniowej dedykowanej dla żarówek.

Niebieska, elektroluminescencyjna dioda pobudza do świecenia luminescencyjny związek chemiczny jakim jest luminofor. Od niego też zależy barwa koloru i przeznaczenie światła. Od przedniej osłony diody zależy czy światło będzie rozproszone czy ukierunkowane. Osłona może być przeźroczysta lub mleczna wykonana z tworzywa sztucznego lub szkła.

Oświetlenie LED generujące blado, białe światło daje lepszy obraz drogi przed autem niż reflektory ksenonowe, w dziennym świetle są lepiej widoczne z daleka. Ich trwałość i pobór energii również plasują je na pierwszym miejscu w odróżnieniu od ceny.

Czy faktycznie da się gołym okiem zobaczyć różnicę pomiędzy wszystkimi rodzajami światła?

1) Halogenymają typową dla lamp halogenowych żółtawą barwę światła. Dzięki wyeliminowaniu zjawiska zaczerniania bańki, jak w przypadku żarówek tradycyjnych posiadają stały strumień świetlny. Zastosowanie w reflektorach odbłyśnika lub soczewki wzmacnia i ukierunkowuje światło, ale główną wadą lamp halogenowych jest częste ich przepalanie się. Problem ten pojawia się na skutek nie wydostawania się części strumienia świetlnego przez przesłonę soczewki, która nie dość że osłabia efektywność działania to przyczynia się również do szybszego zużycia żarówki. Halogenowe reflektory samochodowe generują snop światła o sile nieprzekraczającej 1500 lumenów (lm), co jest wynikiem wystarczającym do dobrego oświetlenia drogi w nocy. Rozproszone światło trafia również na prawą stronę drogi, co ułatwia odczytywanie znaków drogowych. Ważną zaletą jest przystępna cena i łatwość wymiany.

2) Lampy ksenonowe - świecą ponad dwa razy mocniej, niż światła halogenowe. Niższy pobór prądu, jak i niższa temperatura wydzielana przez lampy ksenonowe, wpływają na bardzo wysoką żywotność elektrod, która wielokrotnie przekracza trwałość żarówek halogenowych. Większość lamp ksenonowych musi być wyposażona w układ spryskiwaczy i system automatycznego samopoziomowania. Wymogi te narzuca dyrektywa Unii Europejskiej, którą stosuje się do lamp samochodowych wytwarzających strumień świetlny, który przekracza 2000 lumenów. Biorąc pod uwagę dużą moc strumienia jego ukierunkowanie odbywa się przy zastosowaniu soczewki z przesłoną i nie stosuje się odbłyśników. Równomierny, szeroki snop światła z barwą zbliżoną do naturalnego dla nas światła słonecznego powoduje lepszy kontrast. W świetle ksenonów dużo szybciej rozpoznamy kształty, np. pieszego na poboczu czy rowerzysty, ale też wszelkie nierówności drogi czy uszkodzenia nawierzchni są doskonale widoczne. Zalet jest wiele, ale główną wadą jest ich wysoka cena, ponieważ pomimo bardzo długiej żywotności zdarzają się awarie, np.: przetwornic prądu. Wymiana takiej lampy również nie należy do najprostszych, a w razie awarii jednej należy wymienić dwie i najlepiej jest skorzystać z usługi fachowca, co wymaga poniesienia podwójnych kosztów.

3) Lampy LED - diody niemal natychmiast osiągają pełną moc świecenia, na którą w przypadku ksenonów trzeba trochę poczekać. Dzięki temu, że pojedyncza lampa składa się z kilku diod, można optymalnie rozłożyć ich kierunek. Każdy fragment drogi przed samochodem będzie doskonale oświetlony , ale też pobocze czy stojące przy drodze znaki. Takie oświetlenie zapewnia wysoką granicę światła i cienia. Dzięki technologii LED lampom przednim i tylnym samochodu można nadawać niemal dowolne kształty co nie wpływa tylko na efekt wizualny. Zaletą jest również ich niezwykła trwałość i fakt, że teoretycznie też zużywają znacznie mniej prądu od halogenów czy ksenonów, ale za to intensywniej grzeje się ich tył inaczej niż w tradycyjnych żarówkach. Dlatego trzeba montować systemy chłodzące, ponieważ przegrzany LED przestaje świecić. Przód lampy pozostaje jednak chłodny i żeby móc zimą korzystać z takich świateł trzeba z kolei zastosować system podgrzewający szybę reflektora. Do wad zalicza się również możliwość uszkodzeń pojedynczej diody, co powoduje konieczność wymiany całej lampy, a ich ceny plasują je na najwyższej półce. Za tego typu światła kupując nowy samochód trzeba też sporo dopłacić. Konstruktorzy ciągle pracują nad ulepszeniem źródła światła, dlatego teraz debiutuje laserowe oświetlenie w samochodzie. Promień lasera nie służy jednak do bezpośredniego oświetlenia drogi, ale do wymuszenia świecenia przez fosforyzującą płytkę. Powstałe w ten sposób światło trafia na lustro i dalej na soczewki. Tak wygenerowany snop światła jest bardzo jasny i ma barwę niezwykle zbliżoną do światła dziennego. Reflektory laserowe zużywają przy tym mało energii i są niewielkie, dzięki czemu łatwo wkomponować je w sylwetkę auta.