TPMS Układ monitorowania ciśnienia powietrza w oponach

TPMS TIRE PRESSURE MONITORING SYSTEM

to urządzenie, zamontowane do zaworu koła znajdujące się wewnątrz opony, monitorujące ciśnienie i temperaturę gazu w oponie, jednocześnie wysyłając tą informację do odbiornika w aucie.
Dzięki temu systemowi kierowca ma stałą kontrolę nad ciśnieniem w kołach, co w dużym stopniu poprawia bezpieczeństwo i ekonomię jazdy.
Utrzymanie prawidłowego ciśnienia w kołach wpływa również na redukcję spalin oraz zmniejszenie zużycia opon.

Układ ostrzega kierowcę o znacznym spadku, lub wzroście ciśnienia w dowolnej z 4 opon i umożliwia kierowcy wyświetlenie ciśnienia w poszczególnych oponach na wyświetlaczu informacyjnym.

Każdy czujnik ma wewnętrzne źródło zasilania, którego trwałość określa się na od 5 nawet do10 lat przy najnowszych modelach.

Jak długo mogą pracować baterie w czujnikach TPMS?
Bateria zamontowana z oryginalnymi czujnikami jest w stanie pracować przez 5 - 7 lat. Bateria nie jest włączona dopóki czujnik nie zostanie zainstalowany i zaprogramowany w aucie, więc nawet jeśli samochód stał w salonie przez rok czujniki mogły być nieaktywowane. Oszacować stan baterii można na podstawie przejechanych kilometrów lub wieku auta. Jeśli samochód ma ponad 5 lat lub przejechał ponad 160 tys km, oryginalny czujnik może zacząć wysyłać błędne informacje. Jeśli przebieg zbliża się do 160 tys km, zalecana jest zmiana wszystkich 4 czujników jednocześnie, ponieważ za kodowanie i wymianę poszczególnych czujników również się płaci i traci czas więc taniej wyjdzie jednorazowa wymiana. Na wymianę można umówić się rejestrując swoje auto w serwisujmojeauto.pl

Kupiliśmy takie czujniki i co dalej

1) Najważniejsze jest znalezienie kompetentnego serwisu samochodowego z odpowiednio przeszkolonym personelem i profesjonalnym sprzętem. Pomoże w tym rejestracja w serwisujmojeauto.pl

2) Czujniki mechanik musi przykręcić do felg z odpowiednią siłą, w taki sposób żeby się nie odkręciły i aby ruch wirowy oraz przeciążenia w kole nie spowodowały ich uszkodzenia

3) Dlaczego mechanik powinien się na tym znać ? Ponieważ oprócz ich zamontowania w kołach, musi jeszcze wprogramować do komputera samochodu obecność czujników, dzięki czemu system zacznie je widzieć i aktywować czujniki, a do tego potrzebny jest specjalny sprzęt.

4) Istotną czynnością jest także kalibracja układu TMPS. Po włączeniu trybu kalibracji, moduł zapisuje unikatowe kody wszystkich czujników. Po skalibrowaniu danego czujnika, moduł uruchamia sygnał dźwiękowy sygnalizujący, że czujnik nadał swój identyfikator, a moduł go odebrał i zapamiętał. Moduł musi "nauczyć się" kodów ID czujników w odpowiedniej kolejności w celu ustalenia prawidłowej ich lokalizacji. Pierwszy "nauczony" kod ID przyporządkowany jest przeważnie do lewego przedniego koła, drugi do prawego przedniego, trzeci do prawego tylnego, a czwarty do lewego tylnego koła.

Procedurę kalibracji układu TPMS należy przeprowadzić po każdym przełożeniu opon, wymianie modułu lub wymianie czujników.

Możemy wyróżnić dwie grupy czujników:
1) system pośredni, który wykrywa nagły spadek ciśnienia i działa na zasadzie porównania zebranych pomiarów z innych urządzeń,
2) system bezpośredni, to czujniki montowane bezpośrednio wewnątrz opony, które dostarczają szczegółowych informacji związanych z ciśnieniem i temperaturą wewnątrz koła.

System pośredni

to tanie i proste w użyciu rozwiązanie, ale niezbyt precyzyjne. Do pomiarów wykorzystuje informacje dotyczące szybkości obrotu koła, która rejestrowana jest przez systemy ASP i ESP. System TPMS sprawdza czy wszystkie koła obracają się z taką samą prędkością, jeśli po pewnym czasie wykryje różnicę w szybkości obrotu koła przekaże informację kierowcy, że w którymś kole jest nieodpowiednie ciśnienie. W systemie pośrednim może być również wykorzystywana do pomiarów metoda mierzenia wibracji na poszczególnych kołach oraz zmiany obciążenia podczas manewrów skręcania, przyspieszania czy hamowania. W tym wypadku również pomiary są porównywane w każdym kole.

Gdzie tkwi problem w systemie pośrednim

Problemem może być fakt, że jeśli ciśnienie we wszystkich oponach odbiega od normy pomiary będą nieprecyzyjne, bo system uzna, że każde koło ma odpowiednie ciśnienie. Jeśli już dojdzie do wykrycia znacznych różnic, to informacja taka jest wysyłana ze sporym opóźnieniem do komputera, ponieważ sam proces porównywania jest długotrwały. Podczas porównywania obrotów czy wibracji system uwzględnia warunki trakcyjne, które mogą wpłynąć na zmianę obrotową koła i dlatego wydłuża się proces mierzenia.
System bezpośredni

Ten system jest o dokładny. Dzięki zamontowanym czujnikom wewnątrz opony kierowca ma stały wgląd w ciśnienie opon. Najczęściej czujniki zamontowane są razem z zaworem powietrznym, na feldze lub bezpośrednio na oponie.
Problemy systemu bezpośredniego
Niestety czujniki są narażone na uszkodzenia podczas demontażu opon. Zawsze należy poinformować pracownika warsztatu, w którym opony będą wymieniane, że takie czujniki są zamontowane. Należy także pamiętać przy zmianie opon, że felgi powinny być zakładane w to samo miejsce, w którym były przed demontażem. Jeśli zostaną zamontowane w innym miejscu niż pierwotnie, mechanik będzie musiał zmienić ich położenie zapisując nowe dane w module sterującym. Niestety czujniki systemu bezpośredniego nie należą także do tanich.

 

Obydwa systemy są ciągle rozwijane, poprawiając przy tym komfort i dokładność odczytu pomiaru.