Czym się różnią tarcze wentylowane, od niewentylowanych i dlaczego się je stosuje.

 

W momencie kiedy dochodzi do hamowania pojawia się energia termiczna, która powoduje wzrost temperatury tarczy hamulcowej i innych elementów układu hamulcowego, ale także i kół.

Ilość powstałej energii zależy od prędkości i masy pojazdu.

Każdy element ma swoją pakowność, jeśli chodzi o ilość pochłoniętego ciepła i po osiągnięciu już konkretnej temperatury dalsze jej pochłanianie wpływa na obniżenie skuteczności funkcjonowania danego elementu. Część cierna, która pracuje w takich warunkach właśnie może zostać uszkodzona.

Żeby zapobiec ich uszkodzeniu trzeba je schłodzić, dlatego konstruktorzy stworzyli tarcze wentylowane, nawiercane, nacinane, ponieważ zwykłe tarcze częściej były narażone na zniszczenie.

Tarcze wentylowane – posiadają wyżłobione kanały w swoim środku co wpływa na szybsze stygnięcie od środka

Tarcze nawiercane - otwory mają za zadanie nie tylko ułatwiać swobodny przepływ chłodzącego powietrza, ale i umożliwić ujście powietrza gorącego, które powstało

Tarcze nacinane – wyrzeźbione rowki na powierzchni trącej usuwają nagromadzone gazy, które powstają pomiędzy tarczą a okładzinami.

Takie rozwiązania wpływają na niestety na przyspieszenie zużycia okładzin ciernych, ale za to wydłużają żywotność tarcz. Dodatkowo do montażu dodaje się obręcze z lekkich stopów, które również przyczyniają się do odbierania ciepła z rozgrzanej tarczy .

Tarcze zwykle są wykonane ze stali lub żeliwa, ale i tu zastosowano zaawansowane technologie i powstały tarcze z ceramiki lub kompozytów węglowych. Są one jeszcze bardziej wytrzymałe na wysokie temperatury.

Wybierając nowe tarcze należy skonsultować się w warsztacie, czy nowy model uda się zamontować, ponieważ tarcze wentylowane są często grubsze niż zwykłe.