Samochody napędzane wodorem

 

Wodór jest to najprostszy i najlżejszy pierwiastek chemiczny. Nazywany jest również „ palnym powietrzem”. W normalnych warunkach jest to gaz bezbarwny, nie posiada też smaku i zapachu, słabo rozpuszcza się w wodzie, ale zalicza się do gazów palnych, w połączeniu z powietrzem wybucha.

Wodór wykorzystuje się również jako paliwo, przede wszystkim w statkach kosmicznych oraz do otrzymania benzyny syntetycznej. Ze względu na małą gęstość stosuje się go do napełniania balonów i sterowców.

Według wszelkich przewidywań wodór będzie paliwem przyszłości, stanowiącym alternatywę dla konwencjonalnych paliw nieodnawialnych. Podstawowym warunkiem, aby wodór mógł zastąpić standardowe paliwa jest opracowanie taniej i szybkiej metody jego produkcji.

Jak to zwykle bywa zastosowanie wodoru jako paliwa na szeroką skalę ma wady jak i zalety.

Do zalet można zaliczyć :

1) powszechne występowanie i niekończące się zasoby,

2) brak zanieczyszczeń podczas spalania wodoru,

3) możliwość produkcji z różnych surowców i za pomocą różnych metod,

4) w wielu wypadkach stosowanie wodoru jest bezpieczniejsze niż paliw płynnych,

5) zastosowanie silników wodorowych w transporcie, spowodowałoby znaczne zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska,

6) zastosowanie silników w lotnictwie mogłoby zwiększyć zasięg lotów bez międzytankowań.

Do minusów zaliczamy:

1) produkcja wodoru wymaga wiele energii i jest kosztowna

2) wysokie koszty związane z budową sieci magazynowania, transportu i dystrybucji wodoru,

3) produkcji wodoru z kopalin towarzyszy wydzielanie się dużych ilości dwutlenku węgla.

Co napędza samochód

W przypadku ogniw wodorowych pojazd napędza energia elektryczna, która powstaje w wyniku reakcji wodoru z tlenem, a jej jedynym efektem ubocznym jest para wodna. Dzięki temu samochód nie emituje podczas jazdy ani dwutlenku węgla, ani żadnych innych, szkodliwych substancji.

Wodorowe ogniwa paliwowe łączą się z technologią hybrydową zasilając zespół napędowy.

Zbiorniki zaprojektowane są tak, aby gaz nie miał szans z nich wyciec, a w razie wystąpienia kolizji czujniki blokują przepływ wodoru. Umiejscowienie wszystkich elementów związanych z wodorem poza kabiną gwarantuje, że gaz błyskawicznie ulotni się do atmosfery, nie zagrażając pasażerom wewnątrz pojazdu.

Samochody napędzane wodorem mogą oczywiście funkcjonować w krajach, w których funkcjonuje infrastruktura stacji wodorowych. W Europie, do takich krajów należy Dania, Niemcy i Wielka Brytania, w Polsce – brak.

Jest już dwóch światowych producentów, Toyota i Hyundai, którzy już mają w pełni produkcyjne samochody wodorowe.