Wyobraźmy sobie taką sytuację, najpierw dostajemy 100 zł, a potem ktoś każe nam je spalić. Żal.

Tankując samochód, choć mamy świadomość, że jest to czasami nasze narzędzie pracy, wyjątkowa wygoda czy oszczędność czasu trudno nie przyznać, że dosłownie puszczamy z dymem spore pieniądze. Producenci samochodów dwoją się i troją, żeby zredukować ilość zużywanego paliwa przez auto.

Samochód z napędem hybrydowym

To najczęściej połączenie istnienia dwóch źródeł i rodzajów napędu w jednym samochodzie, tradycyjnego silnika spalinowego i silnika elektrycznego. Mogą one pracować w trzech podstawowych układach:

- układzie szeregowym – w tym systemie silnik spalinowy pracuje w stałym zakresie obrotów i bez zmiany obciążeń, napędza prądnicę, która ładuje akumulatory, z których potem energię czerpie silnik elektryczny napędzając samochód. W tej opcji silnik spalinowy może być niewielki, ale za to akumulator musi być sporej mocy i rozmiarów podobnie jak silnik elektryczny. Taki rodzaj podziału pracy jest raczej stosowany w samochodach ciężarowych i autobusach.

- układzie równoległym – w tym wypadku główna rola silnika elektrycznego polega na wspomaganiu pracy silnika spalinowego. Silnik elektryczny ma niewielkie rozmiary i moc, podobnie jak nie ma konieczności montowania większego akumulatora. Włącza się w momentach, gdy układ napędowy musi podołać większym obciążeniom jakimi jest, np.: jazda pod górę, lub szybkie przyspieszenie przed wyprzedzaniem.

- układzie mieszanym, równoległo - szeregowym – w zastosowaniu takiego układu najistotniejsze jest to, żeby elektroniczny system sterowania ich pracą zoptymalizował ich współpracę zachowując najlepszą dynamikę jazdy przy możliwie najniższym zużyciu paliwa. Ogólnie rzecz ujmując, ruszanie odbywa się przy udziale silnika elektrycznego, ponieważ jest to czynność pochłaniająca najwięcej paliwa, a jazda ze stałą prędkością odbywa się przy udziale silnika spalinowego z jednoczesnym ładowaniem akumulatora, z którego potem będzie pobierał moc silnik elektryczny. Praca silników w takim układzie ma największą wydajność.

Zalety samochodów hybrydowych najbardziej odczuwalne są podczas jazdy miejskiej, poniważ zmniejszają zużycie paliwa i emisje spalin. Korki, światła, przechodnie wszystkie te czynniki powodują konieczność częstego hamowania i ruszania, a także poruszania się z różnymi prędkościami. Podczas takiej właśnie jazdy zużywa się najwięcej paliwa i produkuje najwięcej szkodliwych spalin. Silniki elektryczne w samochodach hybrydowych podczas hamowania działają jak generatory, odzyskując energię, z której w razie potrzeby korzystają do napędzania samochodu. Działanie silników elektrycznych zapewnia również płynną, cichą jazdę bez wibracji, co przekłada się także na stabilną pracę klimatyzacji, systemu multimedialnego czy nawigacji. Są kraje Europejskie, w których auta z napędem hybrydowym są zwolnione z zakazów wjazdu do centrum i opłat parkingowych. W Polsce, są miasta, które również wprowadziły obniżone opłaty za parkowanie takich samochodów w centrum.

W większości jednak w każdej sytuacji obok zalet pojawiają się także wady.

Pierwszą i prawdopodobnie największą wadą jest koszt samochodów hybrydowych. Swoją dość wysoką cenę zawdzięczają konieczności montowania zarówno wszystkich elementów tradycyjnego samochodu i dodatkowo elementów hybrydowych.

Sporym kosztem są specjalne akumulatory, które muszą cechować się wydajnością i długą żywotnością, ale także zmuszają do wygospodarowania większej przestrzeni montażowej, czasami nawet kosztem zmniejszenia strefy pasażerskiej samochodu.

Rozbudowany i precyzyjny system elektroniczny, który musi zarządzać pracą obu silników, to również dodatkowy koszt.

Pojawiają się również opinie, że zbyt rzadka jazda w terenie miejskim powoduje brak zużycia nagromadzonej energii w akumulatorze, który zwiększa swój ciężar i jest dodatkowym balastem dla samochodu podczas jazdy autostradowej i może wręcz powodować zwiększenie zużycia paliwa. W Polsce dodatkowym problemem może być jeszcze niewielki rynek części zamiennych używanych do takich samochodów.