Przewody hamulcowe

Na sprawne hamulce w samochodzie składa się wiele mniejszych i większych elementów całego układu hamulcowego. Choć najczęściej niesprawne hamulce kojarzą się z nieprzyjemnym dźwiękiem wydawanym przez zużyte klocki hamulcowe lub wytarte okładziny to jeszcze pod uwagę trzeba wziąć wszystkie przewody, które również ulegają uszkodzeniu czy zużyciu.

Rodzaje przewodów hamulcowych

W samochodzie zastosowane są dwa rodzaje przewodów:

1) przewody sztywne, wykonane z metalu, stali ocynkowanej, miedzi czy mosiądzu. Łączą pompę hamulcową z elastycznym przewodem. Przewód sztywny kończy się w błotniku koła.

2) przewody elastyczne, wykonane z odpornej, wzmocnionej z zewnątrz oplotem z tworzywa sztucznego lub oplotem metalowym gumy. Łączą one sztywne przewody z elementami układu hamulcowego, które są ruchome względem siebie.

Niestety ani przewody elastyczne, ani sztywne nie są odporne na czynniki atmosferyczne, pomimo że są wykonane z odpornych i przystosowany do pracy w wyjątkowych warunkach.

Pomimo zastosowania odpowiednich technologii produkcji, wzmocnień i zabezpieczeń przewody ulegają:

1) korozji – przewody sztywne nie są chronione na całej swojej długości i z biegiem czasu korodują przez działającą na nie wilgoć, błoto pośniegowe z solą czy substancje chemiczne znajdujące się na powierzchni nawierzchni. Przewód, który w niektórych miejscach utracił już swoje fabryczne właściwości, po prostu pęka nie utrzymując płynu hamulcowego wewnątrz, który płynie pod bardzo wysokim ciśnieniem. Korozja może również postępować wewnątrz przewodu. Głównym powodem może być złej jakości płyn hamulcowy, który wykazuje zbyt duże właściwości higroskopijne i wchłania wodę.

2) zgnieceniu – sztywne przewody znajdują się pod podłogą pojazdu i czasami są narażone na uderzenia kamieni czy innych przedmiotów, które leżą na drodze, jazdę, nawet z niewielką prędkością po wysokich koleinach kiedy dochodzi do uderzeń w podwozie. Zgniecenia powodują zmniejszenie średnicy przewodu, które utrudnia swobodny przepływ płynu.

3) utracie elastycznych właściwości – pomimo wykonania elastycznych przewodów z odpowiedniej mieszanki gumy nie są one całkowicie odporne na zmieniające się warunki atmosferyczne ( wysokie i niskie temperatury ) i duże ciśnienie płynu hamulcowego.

4) pęknięciu i rozerwaniu – tracąc z biegiem czasu właściwości elastyczne są bardziej podatne na uszkodzenia mechaniczne, a także na działanie substancji chemicznych.

Najbardziej niebezpieczny jest fakt, że zużyte przewody nie dają o sobie znać. Jeśli nie dostrzeżemy mokrej plamy pod samochodem, świadczącej o wycieku płynu hamulcowego i jeżeli ich zły stan nie zostanie zauważony przez mechanika w warsztacie czy diagnostę na okresowym badaniu technicznym, kierowca może użytkować auto będąc nieświadomym ryzyka. Kolejną przyczyną wpływającą na nieświadomość właściciela, czy użytkownika samochodu jest fakt, że raczej nie hamujemy ciągle gwałtownie i nagle, a staramy się tą czynność wykonywać z wyprzedzeniem na spokojnie i to powoduje, że nie czujemy zmian zachodzących w tym procesie. Dopiero podczas raptownego hamowania, które np.: wykonuje się podczas okresowego badania technicznego lub diagnostyki samochodu, okazuje się, że jedno z kół zachowuje się nieprawidłowo.

Dlatego, nie należy bagatelizować uwag serwisantów czy pracowników stacji kontroli pojazdów na temat stanu przewodów. Jeżeli istnieją podejrzenia co do ich sprawności, należy je jak najszybciej wymienić.