Co zrobić jeśli hamulce w naszym samochodzie zaczynają wydawać dziwne dźwięki, nawet przy delikatnym naciskaniu pedału hamulca? Piszczenie staje się męczące na tyle, że niestety czeka nas wizyta w warsztacie.

Jakie mogą być przyczyny wydawania zgrzytnięć podobnych do zatrzymującego się na stacji pociągu?

Kiedy kierowca naciska na pedał hamulca, klocki zaciskają tarczę z dwóch stron i doprowadzają do jej zatrzymania. Wytwarzają wtedy drgania, wibracje, które dla ludzkiego ucha mogą być słyszalne jako pisk czy zgrzyt.

Mogą być stosowane klocki ceramiczne, półmetaliczne i metaliczne.

 

Klocki ceramiczne – są mniej agresywne dla tarcz, nie zawierają pylących cząsteczek metali. Wykorzystano do produkcji wyjątkowo trwały surowiec, jakim są tworzywa sztuczne połączone z włóknami miedzianymi. Te klocki są najcichsze, piszczenie nie powinno w ogóle występować.

 

Klocki półmetaliczne – przy ich produkcji stosuje się domieszkę, która zapewnia większą skuteczność i wyższą odporność na wysokie temperatury, ale klocki mogą delikatnie hałasować.

 

Klocki metaliczne - świetnie sprawdzają się w samochodach sportowych, posiadają doskonałe parametry, ale i największą tendencję do wydawania niepożądanych dźwięków.

 

Niestety występuje wiele przyczyn powstawania nieprzyjemnego hałasu w postaci pisków podczas hamowania. Powodem może być :

- skład mieszanki ciernej klocków,

- zużycie okładzin klocka,

- brak podkładki antywibracyjnej między klockiem a zaciskiem,

- przegrzanie materiału ciernego,

- uszkodzenie tarczy hamulcowej,

- nie właściwy dobór klocków i tarcz hamulcowych.

Najprostszym powodem może być także oddziaływanie atmosferyczne. Wilgoć, błoto, mróz, zapylone miejsca czy jazda po drodze nie utwardzonej kiedy to mogły dostać się obce ciała pomiędzy trące się powierzchnie. Nie zachodzi wtedy konieczność wymiany klocków czy tarcz hamulcowych wystarczy przeczyszczenie tych miejsc.