Jakie są objawy niewłaściwej pracy układu paliwowego:
1) pojawiają się trudności z rozruchem silnika, zwłaszcza kiedy nie jest rozgrzany,
2) na wolnych obrotach silnik pracuje nierównomiernie,
3) silnik trudno osiąga, tzw.: „wysokie obroty”,
4) daje się odczuć spadek mocy silnika, pomimo dodania gazu,
5) zwiększa się zużycie paliwa,
6) silnik samoczynnie gaśnie,
7) pojawia się dymienie z układu wydechowego,
8) da się usłyszeć specyficzne stukanie.
Jeśli samochód wykazuje powyższe problemy, przyczyną może być wadliwe funkcjonowanie układu wtryskowego. Najlepszym rozwiązaniem jest konsultacja w warsztacie mechaniki pojazdowej. Najbliżej położony warsztat można znaleźć tu serwisujmojeauto.pl
Jakie mogą być przyczyny uszkodzeń wtryskiwaczy:
1) Zanieczyszczony filtr paliwa, który nie spełnia należycie swojej roli, czyli nie oczyszcza paliwa, które dostaje się do poszczególnych elementów i samego silnika. Powodem może być również źle dobrany filtr do modelu samochodu lub kiepskiej jakości.
2) Tankowanie złej jakości paliwa, wtryskiwacze paliwa pracują pod bardzo wysokim ciśnieniem i w ciasnych pasowaniach, dlatego najmniejsze nawet stałe cząstki zabrudzeń, mogą powodować ich uszkodzenia. Jeśli jeszcze filtr paliwa długo nie był wymieniany nie zatrzymuje cząsteczek.
3) Zanieczyszczony lub złej jakości olej, jeśli kupimy dobrej jakości chleb, ale posmarujemy go zjełczałym masłem, to zepsuje ono smak chleba. Podobnie jest z olejem silnikowym. Słabej jakości olej, w którym będzie dochodziło do krystalizacji również może być przyczyną uszkodzeń układu wtryskowego.
4) Korozja elementów układu, jeśli filtr paliwa i filtr oleju nie spełniają swojej roli, tankowane jest kiepskiej jakości paliwo i dochodzi do tego jeszcze korozja połączeń, złączek i opasek zaciskowych elementów, to wszelkie zanieczyszczenia jak kurz, pył czy nawet drobinki piasku dostają się do układu. Wszystkie te ciała obce mogą spowodować awarię wtryskiwaczy.
5) Niefachowy tuning silnika, źle przeprowadzone zwiększenie mocy silnika, ingerencja w jego sterowniki lub wszelkie nieudolne próby mechanika bez doświadczenia oszukania czujników w konsekwencji również prowadzą do uszkodzenia wtryskiwaczy.
6) Łuszcząca się pompa wtryskowa, metal, z którego wykonano elementy pompy wtryskowej może się ścierać. Powstające w wyniku tego opiłki rozprowadzane są po całym układzie zasilania i niszczą również wtryski.
Po zanieczyszczeniu wtryskiwacza spada jakość jego rozpylania i atomizacji paliwa z powietrzem. Zabrudzona iglica ma trudności w swobodnym poruszaniu się i ani nie otwiera się w całości, anie nie zamyka.
Czy tylko pozostaje wizyta w warsztacie samochodowym?
Tak jak fundujemy sobie spa i odnowę biologiczną, tak w wypadku układu wtryskowego również możemy spróbować zastosować zabieg oczyszczania. Na rynku znajdziemy różne produkty przeznaczone do czyszczenia układu zasilania w formie dodatków do paliwa. Można także zastosować w celu oczyszczenia układu specjalny zmywacz do gaźników, przepustnic i wtryskiwaczy. Produkty takie są dostępne w formie sprayu, który rozpyla się do wnętrza zbiornika paliwa, oczywiście przed wlaniem paliwa. Domowe sposoby, które można znaleźć na forach internetowych raczej nie powinny być stosowane, ponieważ mogą doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń izolacji cewki lub wewnętrznych uszczelnień.
Jeśli już pozostaje tylko naprawa
Najlepsze jednak efekty możemy osiągnąć decydując się na oddanie samochodu w ręce fachowców z warsztatu. Wykwalifikowany mechanik oczyści wtryski za pomocą myjki ultradźwiękowej. Sprawdzi wtryskiwacz na stole pobierczym przy użyciu specjalnych urządzeń i w czystych warunkach, przeprowadzając testy na poszczególnych jego elementach i wymieniając zużyte.
Niestety regeneracja wtryskiwaczy nie może odbyć się w każdym warsztacie samochodowym, wymagane do tego są zaawansowane urządzenia diagnostyczne oraz stoły narzędziowe i wykwalifikowana kadra mechaników.