Co mogą powiedzieć spaliny samochodowe

Im nowszy samochód tym szybciej i łatwiej jest w stanie poinformować kierowcę, że coś nie działa tak jak powinno. Oznakami wadliwego funkcjonowania jakiegoś systemu, układu czy elementu jest zaświecenie się odpowiedniej kontrolki na desce rozdzielczej, ale w starszych samochodach to sam kierowca musi zwracać uwagę na oznaki, które pojawiają się w aucie. Wydobywające się spaliny z rury wydechowej i ich zapach mogą świadczyć o jakiś nieprawidłowościach w układzie napędowym.

Na kolor wydmuchiwanych spalin ma również wpływ temperatura powietrza, dlatego nie powinno się nimi kierować kiedy dopiero uruchomimy silnik po nocnym postoju samochodu zwłaszcza podczas temperatur poniżej zera lub przy dużej wilgotności powietrza jesienią. Jeśli spaliny wydostają się w połączeniu z parą wodną ich kolor może być mylący.

O czym mogą świadczyć kolory spalin

1) biały kolor – emisja spalin w tym kolorze może świadczyć o nieszczelności uszczelki pod głowicą i dostawaniu się do cylindrów płynu chłodzącego. Jeśli poziom płynu chłodzącego jest zbyt niski, a po jego dolaniu po kilku dniach można stwierdzić ponownie jego zbyt niski poziom należy skonsultować się z mechanikiem. W nowych silnikach diesla intensywnie biała barwa, może świadczyć również o wypalaniu cząstek stałych z filtra DPF lub FAP.

2) niebieski kolor – niestety taka barwa może oznaczać, że dochodzi do spalania oleju silnikowego, który przedostała się do komór tłokowych, a elementy silnika nie są w pełni smarowane. Może być kilka powodów zaistnienia takiej sytuacji. Mogło dojść do zużycia gładzi cylindrów i pierścieni tłokowych, do rozszczelnienia uszczelniaczy zaworów lub awarii turbosprężarki. Jeśli zauważyliśmy zbyt wysokie zużycie oleju silnikowego skonsultujmy to w warsztacie, bo oprócz kosztownej naprawy samego silnika, może również podczas spalania oleju dojść do uszkodzeń układu oczyszczania spalin.

3) czarny, brunatny kolor – w samochodach z silnikiem benzynowym takie kolory mogą świadczyć o złym wyregulowaniu jednostki sterującej napędem i silnik otrzymuje zbyt dużą dawkę paliwa, której nie jest w stanie spalić. Powodem może być również awaria lub zużycie wtryskiwaczy. Przyczyna może leżeć też po stronie układu EGR, który odpowiada za wprowadzanie spalin do silnika i ich ponowne dopalenie. W tym wypadku uszkodzeniu może ulec katalizator. Wielu kierowców, ale i mechaników twierdzi, że czarne spaliny w samochodzie napędzanym silnikiem diesla najczęściej nie są objawem usterki. To wręcz naturalna cecha tego typu silników, ale pojawiająca się w określonych warunkach. Taki dym może pojawić się zaraz po uruchomieniu silnika, podczas ruszania, kiedy bardziej intensywnie dociska się pedał gazu i w trakcie zbyt gwałtownego przyspieszania na trasie. Fachowcy twierdzą, że bardziej dymią na czarno niemieckie diesle niż, np. francuskie.

Charakterystyczny zapach spalin

W silnikach benzynowych kiedy dochodzi do spalania oleju silnikowego można wyczuć w spalinach intensywną woń benzyny, która nie zostaje spalona, może to świadczyć o awarii katalizatora. W samochodach, które posiadają instalację LPG wyczuwalny zapach gazu również świadczy o jego braku spalania i ewentualnie złej regulacji w ilości dostarczanego gazu do spalania.

Jeśli zapach spalin daje się wyczuć we wnętrzu samochodu oznacza to, że występują nieszczelności w układzie wydechowym.

Profesjonalny warsztat samochodowy nie ma problemu ze zdiagnozowaniem powodów wydostawania się spalin o nieodpowiedniej barwie. Mogą wykorzystywać do tego celu urządzenia do efektywnej analizy spalin.

Do pomiaru składu spalin silników służą 4-ro gazowe analizatory spalin, ponieważ umożliwiają one określenie zawartości w spalinach następujących składników:

tlenku węgla CO

węglowodorów CH

dwutlenku węgla CO²

tlenu O²

W przypadku spalin z samochodów diesel analizuje się nie tyle skład spalin, ale bada się stopień ich zadymienia i zawartość cząstek stałych, takich jak sadza czy popiół.

Możemy nie zdawać sobie sprawy z tego, jaki kolor spalin wydobywa nam się za samochodem, dlatego co jakiś czas, w starszych samochodach dobrze jest poprosić drugą osobę o pomoc, zwłaszcza kiedy zbyt często dolewamy olej silnikowy lub płyn chłodzący.