Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że od czasu skonstruowania pierwszej opony technologie ich produkcji niezmiernie poszły do przodu.

Wynalezienie bieżnika, możliwość jazdy na przebitej oponie, testy na mokrej nawierzchni, odkrycie zjawiska aquaplaningu, bicie rekordów prędkości i wiele, wiele innych daje nam 170 lat jej istnienia.

A wszystko podobno dzięki dziecku, które poskarżyło się ojcu na twarde koła swojego rowerka i fakt, że jak porusza się po brukowanej powierzchni jazda nie jest przyjemną zabawą.

Kalendarium z historii opon

Odkrycia Dunlop:

1888 r. - John Boyd Dunlop wymyśla oponę pneumatyczną z dętką.

1906 r. - wprowadza swoją pierwszą bieżnikowaną oponę, tym samym przyczynia się do rezygnacji z mocowania do opony skórzanych pasów, w celu zwiększenia jej przyczepności.

1922 r. - wprowadza pierwszą stalową drutówkę opony z kordem tekstylnym, co przekłada się na znaczne wydłużenie jej eksploatacji.

1948 r. - pokrywa wewnętrzną stronę korpusu opony sztucznym, samouszczelniającym się tworzywem, które ma zapobiegać utracie powietrza w razie przebicia ogumienia.

1962 r. - dział techniczny Dunlopa odkrywa zjawisko aquaplaningu podczas testowania opon na mokrej nawierzchni.

1965 r. - kierownik badań nad oponami firmy Dunlop, opatentował nowy wzór bieżnika, z system szczelin, których zadaniem jest pochłanianie i usuwanie wody spod opony, co zapobiega poślizgom na mokrej powierzchni.

1970 r. - firma Dunlop stworzyła oponę bezpieczną pomimo jej uszkodzeniu, która pozwala na kontynuację dalszej jazdy pomimo przebicia, tzw. RunFlat

1999 r. - Dunlop wprowadza „Warnair”, system wykrywania utraty ciśnienia w kole poprzez czujniki wbudowane w oponę.

2008 r. - Kevlar© EE, jedno z najbardziej rewolucyjnych sztucznych włókien na świecie, wykorzystane w konstrukcji najnowszej opony Dunlop SP Sport Maxx TT.

 

Odkrycia BFGoodrich:

 

1937 r. - w laboratoriach BFGoodrich opracowano technologię otrzymywania syntetycznego kauczuku nazwanego Ameripol.
1947 r. - wyprodukowano oponę bezdętkową marki BFGoodrich,
1965 r. - powstała pierwsza w Ameryce opona radialna, model Lifesaver,
1967 r. - debiut pierwszej opony marki BFGoodrich, która umożliwia kontynuowanie jazdy po przebiciu.

 

1972 r. - firma wprowadza opony radialne do pojazdów ciężarowych.

1999 r. - pierwsza opona BFGoodrich z kolorowym bieżnikiem model Scorcher T/A,
2002 r. - pierwsza 24-calowa opona BFGoodrich do samochodów z napędem 4x4: model g-Force T/AKDW.

 

Odkrycia Michelin :

 

1891 r. - bracia Andre i Edouard Michelin stworzyli oponę pneumatyczną z dętką, którą można było rozebrać na elementy

1905 r. - wchodzi na rynek opona wzmocniona gwoździami zapewniająca większą przyczepność, tak zwane „podeszwy Michelin”

1908 r. - odkrycie konieczności posiadania opony zapasowej.

1930 r. - Michelin opatentuje swoją oponę dętkową.

1946 r. - skonstruowanie opony radialnej Michelin X.

1996 r. - technolodzy opracowują połączenie opony i felgi pod nazwą System PAX, opona jest zatrzaśnięta na feldze, dzięki czemu nie spada, nawet gdy utraci powietrze.

2001 r. - Michelin opracowuje technologię radialną Air X NZG, którą zastosuje do opon lotniczych .

2002 r. - wprowadza innowacyjny system AntiSplash , który jest stosowany w oponach samochodów ciężarowych, system zapobiega wysokiemu chlapaniu wodą podczas jazdy po mokrej powierzchni.