Filtr paliwa

Jak sama nazwa wskazuje filtr odpowiada za filtrowanie paliwa, dzięki niemu sprawnie działa układ wtryskowy i nie dochodzi do zapowietrzenia układu paliwowego. W samochodach osobowych to przeważnie metalowa puszka, którą można wymienić w całości lub tylko jej papierowy wkład. Od rodzaju zastosowanego papierowego wkładu zależy właśnie skuteczność filtrowania.

Po jakich przebiegach powinno wymieniać się filtr określa producent. Przeważnie są to przedziały od 30 do 120 tysięcy km, ale przyjęła się zasada wymiany filtra raz w roku, zwłaszcza po zimie. Chyba, że tankujemy paliwo do samochodu na różnych stacjach, nawet tych nieautoryzowanych, gdzie zanieczyszczenie paliwa może być większe, wtedy wskazana jest częstsza wymiana filtra.

Filtr oleju

swoim wyglądem przypomina filtr paliwa. Metalowa puszka o niewielkich rozmiarach, w środku papierowy wkład złożony w tak zwaną harmonijkę i zawór nadciśnienia. Olej wtłaczany jest pod sporym ciśnieniem przez otwory na jego pokrywie i po przesączeniu przez wkład wypływa przez większy otwór pośrodku. Jeśli papierowy wkład jest czysty, a lepkość oleju jest odpowiednia nie ma z filtracją najmniejszych problemów, gorzej jednak kiedy w związku ze złą jakością filtra część nieprzefiltrowanego oleju dostanie się do układu, dlatego trzeba stan zanieczyszczenia wkładu sprawdzać i dobierać go nie tylko pod kontem marki samochodu, ale także biorąc pod uwagę rodzaj zastosowanego w samochodzie oleju.

Mechanicy twierdzą, że bardzo ważnym, a wręcz niedocenianym elementem, który powinien znaleźć się w zestawie z filtrem jest uszczelka. Podczas wymiany filtra należy użyć nowej, smarując przed montażem jej powierzchnię olejem, co gwarantuje szczelność połączenia aż do następnej wymiany oleju. Według producentów częstotliwość wymiany filtru oleju jest uzależniona nie tylko od ilości pokonanych kilometrów, ale także od rodzaju używanego oleju silnikowego.

I tak, jeśli jeździmy na oleju syntetycznym to po ok. 15 tysiącach km powinno wymienić się filtr,

przy oleju pół syntetycznym to ok. 10 000 km.

Filtr powietrza

Do prawidłowego spalania silnik potrzebuje oprócz paliwa również powietrza. Jakim powietrzem oddychamy w mieście wszyscy wiemy, takie również jest zasysane do silnika, dlatego tak ważny jest filtr powietrza. Dopiero w momencie jego wymiany, kiedy można zobaczyć ilość szarego osadu zdajemy sobie sprawę co mogło dostać się do cylindrów. Jazda z bardzo zanieczyszczonym filtrem może wpływać na większe spalanie benzyny i obniżenie mocy silnika.

Filtry dobrej jakości wykonane są ze specjalnej włókniny z tworzywa sztucznego, czasami nasączonej olejem dla lepszego pochłaniania pyłów, ułożone są w tak zwane plisy. Tańsze filtry to jednak papier o specjalnej grubości i składzie.

Wymagany czas na wymianę filtra powietrza to od 15 do 20 tysięcy km, ale tu również decyduje sam kierowca, który wie w jakich warunkach porusza się po drogach. Przyjęła się zasada, że jeśli nie robimy tylu kilometrów rocznie, to i tak należy wymienić filtr raz w roku, najlepiej przed latem, ponieważ w tym okresie powietrze jest wyjątkowo zapylone.

Filtr kabinowy

Zadaniem filtra jest oczyszczanie powietrza dostającego się do wnętrza samochodu. Skoro powietrze powoduje korozje metali i materiałów budowlanych, to nawet nie zdajemy sobie sprawy co unosi się w powietrzu, zwłaszcza kiedy nasz samochód stoi w korku w mieście.

Na skuteczność działania i trwałość filtra kabinowego wpływ ma użyty materiał . Nie powinno stosować się wkładów papierowych, ponieważ po zawilgoceniu znacznie gorzej pochłaniają zanieczyszczenia i nie będą spełniać swojej funkcji. Aktualnie wykorzystuje się w filtrach przeciwpyłowych specjalne, kilkuwarstwowe włókniny, które charakteryzują się wysoką chłonnością i zarazem niskim pochłanianiem wilgoci. Na zwiększenie mocy pochłania ma także wpływ warstwa aktywnego węgla. Dzięki niemu do kabiny nie dostanie się nie tylko kurz i wszelkiego rodzaju pyłki, ale wstępu nie będą miały tez gazy i spaliny. Właściwości węgla sprawiają, że doskonale łączy się on z metalami ciężkimi.

Zaleca się wymianę filtra kabiny po przejechaniu 15 tysięcy km, ale jest to indywidualna decyzja kierowcy, zwłaszcza kiedy mamy alergie lub wozimy małe dzieci.