Blacharskie naprawy nadwozi
Czy trudno jest wyprostować konstrukcję nośną samochodu?
Teoretycznie nie, wystarczy poddać odkształcone nadwozie działaniu siły odwrotnej w stosunku, do tej, która wywołała to odkształcenie. Oczywiście wszystko może zostać poprawnie wykonane w efekcie czego samochód, który uległ kolizji drogowej może jeszcze nadawać się do bezpiecznego użytkowania, jeśli naprawa będzie wykonywana pod pełną kontrolą. Chodzi tu o zastosowanie odpowiedniej siły prostującej, czasu i precyzyjnego urządzenia.
Każdą naprawę musi poprzedzić dokładne zdiagnozowanie uszkodzeń. W tym wypadku trzeba uwzględnić nie tylko ich charakter i skalę, lecz także funkcję uszkodzonego elementu w całej strukturze pojazdu. Dopiero suma tych wszystkich ustaleń pozwala wybrać optymalną metodę naprawy. Jak zawsze pewność, że metoda została odpowiednio dobrana lub, że w ogóle opłaca się ją przeprowadzać możemy mieć wtedy, kiedy mamy do czynienia w warsztacie z fachowcem blacharzem, który dokładnie obejrzał cały samochód, a nie tylko uszkodzone miejsce.
Czy każdy samochód powinien być naprawiany
W nowoczesnych samochodach osobowych konstrukcje nośne są dość skomplikowane.
Największym i najsilniej obciążonym elementem tej struktury jest tzw. płyta podłogowa, która stanowi równocześnie podłogę części pasażerskiej i bagażnika, a także przechodzi w przednie i tylne nadkola z górnymi mocowaniami amortyzatorów. Z płytą podłogową są połączone ramy drzwiowe, okienne, przegroda czołowa i tylna a także dach. Taki szkielet ma zapewnić ogólną sztywność całego pojazdu, ale oczywiście jest jeszcze wiele poprzecznych wzmocnień.
Wymogi bezpieczeństwa biernego narzucane producentom, wymuszają używania specjalnych materiałów w strefach pasażerskich, które łatwo będą pochłaniać największą część energii z uderzenia i tym samym odpowiednio się pod jej wpływem odkształcać jak najwięcej chroniąc pasażerów i kierowcę.
Dotyczy to takich elementów struktury nośnej, jak:
nadkola, pasy przednie i tylne, podłoga i ściany boczne bagażnika, podłużnice komory silnikowej i bagażowej.
Zwiększony efekt podatności na odkształcenia otrzymuje się stosując różną grubość blachy, ale również spajając ze sobą blachy o różnej grubości, twardości, a nawet składzie chemicznym.
Kiedy wszystkie elementy współpracują ze sobą w normalnych warunkach ulegają jedynie nieznacznym odkształceniom sprężystym.
Kiedy jednak wartość działającej siły podczas kolizji przekracza wytrzymałość danego elementu, prowadzi to do jego miejscowego zgięcia,skręcenia lub pęknięcia. Niestety przyczyna uszkodzeń może również być postępująca korozja.
Pewne rodzaje odkształceń i elementy, które mu uległy pomimo działania na nie z odpowiednią siłą, czasem i kierunkiem nie powrócą do swojego pierwotnego kształtu.
W fazie prostowania ulegają one odwróceniu i element przybiera tylko pozornie swój wcześniejszy kształt. Nie ma już jednak swych pierwotnych cech wytrzymałościowych.
Dobry blacharz z doświadczeniem, który zobaczy uszkodzenia zewnętrzne, jest w stanie stwierdzić, jakie elementy we wnętrzu samochodu zostały uszkodzone na tyle, że naprawa będzie albo nieopłacalna, albo wręcz niebezpieczna. Jest w stanie również określić ilu urządzeń siłowych należy użyć i czy będzie to możliwe w danym warsztacie blacharskim.