Aktualności

powrót
Wszystkie  |  2016  |  2017
Zasady działania instalacji LPG
2017-10-10 czytaj więcej

Zasady działania instalacji LPG

Instalacje gazowe montowane w samochodach na przestrzeni lat bardzo się zmieniły.

Ogólne zasady działania instalacji LPG pierwszej generacji

Po otwarciu zaworu wypływu gazu, na wielozaworze zbiornika, w wyniku panującego w zbiorniku ciśnienia, gaz w fazie płynnej przepływa przewodem wysokociśnieniowym do elektrozaworu gazu. Kiedy silnik nie pracuje lub jest zasilany benzyną , elektrozawór jest zamknięty. Po jego otwarciu, gaz w fazie ciekłej przedostaje się przewodem wysokociśnieniowym do reduktora, gdzie na skutek podgrzania gaz odparowuje i przechodzi w fazę lotną. W tym stanie przepływa przez przewody gazowe, regulator oraz mikser do kolektora ssącego i stąd już prosta droga do cylindrów silnika.

Jeśli mamy do czynienia ze starszą instalacja gazową, w kabinie kierowcy, obok kierownicy znajduje się przełącznik, który służy do wyboru układu zasilania samochodu.

Powinno się uruchamiać silnik z wyłączonym zasilaniem gazowym, czyli rozruch powinien następować przy użyciu mieszanki benzyny.

Po zmianie zasilania powinno się wyrównać obroty silnika dodając, lub zmniejszając docisk pedału gazu.

Sposób skonfigurowania instalacji LPG zależy od:

1) rodzaju silnika (zapłon iskrowy lub samoczynny),
2) sposobu zasilania (jedno- lub dwupaliwowe),
3) sposobu zasilania paliwem bazowym (benzyną) gaźnikowego lub wtryskowego,
4) rodzaju stosowanego paliwa /skroplony propan-butan, sprężony gaz ziemny lub skroplony gaz ziemny.

Ogólne zasady działania instalacji LPG piątej generacji

Piąta generacja instalacji LPG to instalacja wtrysku sekwencyjnego gazu w fazie ciekłej. Największa różnica w stosunku do poprzedniej generacji to właśnie sposób dostarczania gazu do zaworów ssących silnika. Mieszanka propan-butan w stanie ciekłym tłoczona jest pompą do przewodów i do regulatora ciśnienia, skąd trafia do wtryskiwaczy w kolektorze dolotowym. Po przetworzeniu gazu wtryskiwacze wykorzystują do działania sygnały pochodzące z wtryskiwaczy benzynowych, co zapewnia pracę w takich samych sekwencjach. Gaz wtryskiwany jest do cylindrów w fazie ciekłej. Niewykorzystana ilość powraca przewodem powrotnym do zbiornika, tak jak w przypadku benzyny.

W starszych instalacjach gaz przepływał ze zbiornika do reduktora pod ciśnieniem własnym jakie panowało w zbiorniku. W okresie zimowym, przy niskich temperaturach ciśnienie mogło być tak niskie, że gaz nie dochodził do silnika. W aktualnie montowanych instalacjach takiego problemu nie ma. W dzisiejszych instalacjach nie ma także konieczności montowania parownika, ponieważ gaz do silnika trafia w postaci ciekłej.

zwiń
Przewody zapłonowe i cewka
2017-10-10 czytaj więcej

Układ zapłonowy

Jeśli układ zapłonowy w samochodzie nie będzie prawidłowo funkcjonował o spokojnym eksploatowaniu auta możemy zapomnieć. Poranne problemy z uruchomieniem silnika, spadek mocy, zwiększone zużycie paliwa to tylko kilka objawów, które od razu da się zauważyć.

Awaria układu zapłonowego potrafi unieruchomić silnik w najmniej oczekiwanym momencie.

W układzie zapłonowym rozróżniamy dwa główne obwody.

Obwód niskiego napięcia, to między innymi akumulator / alternator lub prądnica oraz

obwód wysokiego napięcia, w skład którego wchodzą między innymi : cewka zapłonowa, aparat zapłonowy, przewody wysokiego napięcia oraz świece zapłonowe.

We współczesnych samochodach obsługa wielu układów ogranicza się tylko do okresowych wymian elementów, zgodnie z sugestią producenta.

Podobnie jest z układem zapłonowym, w którym należy cyklicznie wymieniać świece zapłonowe, przewody i kopułkę rozdzielacza.

Instalacja LPG/CNG w samochodzie

O układ zapłonowy trzeba wyjątkowo dbać i poddawać go kontroli w warsztacie mechaniki pojazdowej jeśli samochód przystosowany jest do zasilania gazem.

Mieszanka powietrza z LPG czy CNG stwarza gorsze warunki do przeskoku iskry świecy zapłonowej, ponieważ mieszanka z gazem wykazuje większą oporność niż mieszanka powietrza z benzyną. Dlatego potrzebne jest też wyższe napięcie do przeskoku iskry, co bardziej obciąża świece, przewody zapłonowe i cewkę. Mieszanka powietrza z LPG spala się również wolniej, co wiąże się z dużo wyższymi temperaturami w komorze spalania, a to oznacza z kolei skrócenie trwałości świecy zapłonowej. W takim przypadku lepiej spisują się świece uszlachetnione stopami itru lub platyny, choć są droższe niż standardowe, ale dłużej wytrzymują pracę w trudnych warunkach.

Wrogiem układu zapłonowego jest wilgoć

Cewka zapłonowa
Zasadniczo cewka zapłonowa składa się z uzwojenia pierwotnego, uzwojenia wtórnego, żelaznego rdzenia oraz obudowy z materiałem izolacyjnym. Obecnie jako materiał izolacyjny wykorzystuje się dwuskładnikową żywicę epoksydową.

Cewka zapłonowa przetwarza prąd niskiego napięcia na prąd wysokiego napięcia. Jest elementem szczególnie wrażliwym na wilgoć i błędy montażowe. Jeśli musi ona działać w utrudnionych warunkach, jakimi są uszkodzone przewody wysokiego napięcia, czy zabrudzone świece odmawia posłuszeństwa ze względu na zbyt duże obciążenie. W niektórych samochodach jest jedna cewka, w innych są montowane dwie. Cewka zapłonowa musi być idealnie zsynchronizowana z układem zapłonowym.

Pod uwagę brane są następujące parametry:

1) energia iskry, która jest dostępna dla świecy zapłonowej,

2) prąd iskry w chwili jej wyładowania,

3) czas trwania zapłonu iskry na świecy zapłonowej,

4) napięcie zapłonu we wszystkich warunkach roboczych,

5) liczba iskier przy wszystkich prędkościach,

 

Silniki z zapłonem iskrowym wyposażone w turbodoładowanie lub bezpośredni wtrysk paliwa wymagają większej energii iskry. Połączenie wysokonapięciowe między cewką zapłonową i świecą musi być funkcjonalne i bezpieczne, dlatego kolejnym ważnym elementem są przewody zapłonowe z odpowiednimi stykami lub wysokonapięciowymi złączami cewki zapłonowej.

Przewody zapłonowe

Zadaniem przewodów jest nie tylko zagwarantowanie prawidłowego przepływu prądu z aparatu zapłonowego lub z cewki zapłonowej do świecy. Ważne jest również dobra izolacyjność przewodu, która ma wpływ na straty napięcia. Oczywiście im bardziej zminimalizowane, tym lepiej. W tym wypadku również producenci samochodów określają jaki rodzaj świec zapłonowych będzie kompatybilny z danym rodzajem przewodów, głównie chodzi o ich oporności. Przewody zapłonowe powinny być zawsze czyste, wolne od nalotów z oleju czy smarów stałych. Aktualnie na rynku są różne, łatwe w użyciu preparaty w aerozolu przeznaczone do czyszczenia przewodów zapłonowych. Uszkodzenia mechaniczne przewodów to nie jest jedyny powód, który zmusza do wymiany. Niestety przewody po prostu się zużywają, chodzi o utratę przez nie izolacyjności i ich stan nie zostanie poprawiony przez owinięcie taśmą izolacyjną.

zwiń
24.05.2016 - 27.05.2016 Targi oponiarskie Reifen Essen w 2016 r
2016-05-05 czytaj więcej

Targi oponiarskie Reifen Essen w 2016 r

24.05.2016 - 27.05.2016 to ważna data dla przemysłu oponiarskiego.

W tych dniach, w Niemczech, na terenie centrum wystawienniczego Messe Essen w Zagłębiu Ruhry odbędą się Międzynarodowe Targi Reifen Essen 2016.

Na targach nie zabraknie jak zwykle największych koncernów produkujących opony.

Między innymi, podobnie do 2014 roku, ponieważ targi odbywają się co dwa lata, swoje produkty i osiągnięcia technologiczne wystawiać będą między innymi:

Bridgestone, Continental, Cooper Tires, Goodyear, Falken, Hankook, Maxxis, Michelin, Pirelli i Yokohama.

Gościć na targach będą również dostawcy surowców, materiałów naprawczych, urządzeń do produkcji i bieżnikowania, wyposażenia warsztatów czy dystrybutorzy ogumienia.

W trakcie zaplanowanych prezentacji, odbędą się także dyskusje, podczas, których zostaną omówione między innymi wymogi prawne i normy narzucane na producentów ogumienia, problemy związane z recyklingiem i w końcu nowe technologie i materiały stosowane w produkcji ogumienia.

W 2014 r. na hale wystawowe przeznaczono ponad 60 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni, w których swoje produkty umieściło ponad 670 wystawców z 44 krajów.

zwiń
21.05-22.05 – Moto Show Kraków 2016
2016-05-05 czytaj więcej

21.05-22.05 – Moto Show Kraków 2016

W Międzynarodowym Centrum Targowo-Kongresowym EXPO Kraków w dniach 21-22 maja 2016 roku odbędzie się impreza motoryzacyjna, która pod wieloma względami nie ma sobie równych w Polsce.

Gratka dla fanów tuningu

Można się spodziewać, że w tym roku będzie ponad 100 stiuningowanych samochodów z Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Austrii i Niemiec.

Tuning, to szerokie pojęcie obejmujące wiele stylów i niektóre z nich będzie można zobaczyć na Moto Show w Krakowie.

Między innymi będą nisko zawieszone auta w stylu stanse, którego głównym założeniem oprócz czasami wręcz niewyobrażalnie niskiego zawieszenia są także szerokie koła z oponami o niewielkim profilu.

Hołd klasykom motoryzacji, oddaje styl Cult. Odnosi się do lat 60 i 70, często Culty są stuningowane stylowymi, charakterystycznymi akcesoriami z epoki. Zaskoczeniem mogą być samochody stuningowane w stylu Rost, który polega na kontrolowanej dewastacji samochodu. Liczne, ale umyślnie wykonane uszkodzenia, zadrapania no i nieodłączna rdza powodują, że samochód wygląda na zaniedbany. Poza tym będzie jeszcze strefa kultowych amerykańskich aut w stylu Classic, Muscle Car czy Hot Rod i customowych motocykli.

Podczas imprezy przeprowadzone zostaną także zawody w stylizacji i zostanie wyłoniony najlepiej stuningowany samochód Tuning Show w Krakowie.

Motorsport Show

Organizatorzy zaprosili także z jednej strony zawodników rajdowych, wyścigowych, rallycrosowych, motocyklowych, kartingowych i off-roadowych, a z drugiej partnerów strategicznych, producentów i dystrybutorów akcesoriów, części i podzespołów wyczynowych, producentów i importerów samochodów związanych ze sportem. Celem jest umożliwienie i nawiązanie kontaktów biznesowych pod jednym dachem.

Oczywiście spotkania z fanami sportów motorowych będą również możliwe.

Tematyczny salon samochodowy

Pierwszy w Polsce tematyczny Salon Samochodów Rodzinnych, Miejskich, SUVów oraz samochodów klasy Premium, podczas którego będzie można porównać wszystkie te samochody w jednym miejscu i czasie. Zainteresowani będą mogli przeprowadzić także jazdy testowe.

Salon wyposażenia samochodu i pielęgnacji

Rynek coraz więcej oferuje, ale nie sposób na wszystko trafić, wtedy kiedy jest taka potrzeba, dlatego na Motor Show będzie to możliwe w jednej z hal.

Zaprezentowane zostaną najciekawsze produkty i usługi nadające autom indywidualny charakter, poprawiające wygląd, bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Felgi aluminiowe, folie ochronne i dekoracyjne, układy dolotowe i wydechowe, zawieszenia i amortyzatory, tekstylia samochodowe, oświetlenia ledowe, opony, foteliki dla dzieci, systemy audio, kamery, zabezpieczenia przeciw kradzieżowe czy środki i preparaty chemiczne do ochrony i konserwacji lakieru, szyb, plastików to tylko niektóre produkty, które znajdą się w tym salonie.

Co jeszcze ciekawego przygotowali organizatorzy Moto Show Kraków 2016

Oprócz konkursu na najlepiej stuningowany samochód, odbędzie się wiele innych zawodów, między innymi na dojazd do przeszkody na jedno hamowanie, pchanie auta na czas, najgłośniejszy wydech, jazdę precyzyjną ze szklanką wody, najlepszy zestaw Car Audio czy najniższy samochód. Przewidziane są też spotkania ze znanymi zawodnikami wyścigowymi i rajdowymi. Będzie się działo.
 

zwiń
07.05.2016 - 08.05.2016r. Lubelskie Święto Motoryzacji 2016
2016-05-05 czytaj więcej

Lubelskie Święto Motoryzacji 2016

 

W dniach 7 – 8 maja br. Targi Lublin staną się centrum motoryzacji w Polsce południowo-wschodniej. Odbędą się prezentacje: dealerów samochodów osobowych i dostawczych, dealerów motocykli, zabytkowych samochodów i motocykli, producentów wyposażenia dodatkowego do samochodów i motocykli, producentów wyposażenia audio, producentów kosmetyków i chemii motoryzacyjnej, firm ubezpieczeniowych, a także wydawnictw motoryzacyjnych.

Czy będzie to pokaz premier jak w genewskim salonie?

W zeszłym roku na Moto Session gościło i prezentowało swoje nowości wielu dealerów takich marek samochodów jak Alfa Romeo, Citroen, Chatenet, Dacia, Fiat, Ford, Hyundai, Isuzu, Jeep, Kia, Mazda, Opel, Peugeot, Renault, Skoda, Suzuki, Volkswagen. Duże zainteresowanie wzbudził wtedy Renault Kadjar, którego oficjalna premiera zapowiedziana była dopiero na czerwiec, ale zwiedzający Moto Session mogli zobaczyć go z bliska już na początku maja.

Przewidziane premiery samochodów

W tym roku premier przewidzianych jest znacznie więcej, bo zostały zapowiedziane przez takie marki jak Fiat, Ford, Opel, Peugeot, Renault, Mitsubishi czy Skodę.

Możliwe, że swoje premiery na targach w Lublinie będą miały samochody, które zaprezentowane były po raz pierwszy w Genewie.

I tak między innymi został pokazany na salonach w Genewie premierowy Ford Edge Vignale w dwóch wersjach, obie bardzo dopracowane we wszystkich szczegółach. Sześciokątna, górna osłona chłodnicy w ciemnym, metalizowanym odcieniu w ramie z polerowanego aluminium, chromowane obwódki lamp przeciwmgielnych, 19-calowe obręcze z polerowanego aluminium. Model wyposażony jest w wiele innowacyjnych i praktycznych technologii, np.: adaptacyjny układ kierowniczy i adaptacyjne reflektory, system rozpoznawania znaków, kontrola pasa ruchu, monitorowanie martwego pola w lusterku, głosowe sterowanie i dotykowy ekran, inteligentny układ napędu na cztery koła czy funkcja Cross Traffic Alert, która ostrzega o pojazdach nadjeżdżających z prawej lub lewej strony podczas manewru wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego.

Fiat Tipo z czterodrzwiowym nadwoziem typu sedan miał już swoją polską premierę, ale podczas Salonu Samochodowego w Genewie zaprezentowany został model z nadwoziem typu hatchback. Samochód ma 4370 cm długości, 179 cm szerokości i 150 cm wysokości. Pojemność bagażnika wynosi 420 litrów. Samochód oferuje bogate wyposażenie, w którym między innymi można znaleźć system UConnectTM 7’’HD LIVE z 7 calowym wyświetlaczem o wysokiej rozdzielczości i ekranem dotykowym z funkcją szybkiego przesuwania, który działa podobnie do nowoczesnego tableta. Dodatkowo na pokładzie Fiata Tipo znajdzie się system najnowszej generacji z połączeniem Bluetooth do zestawu głośnomówiącego i streamingu audio, czytnikiem SMS, sterowaniem głosowym, gniazdem Aux i wejściem USB z obsługą iPod, a przyciski znajdują się na kierownicy. Na zamówienie montowana będzie kamera cofania oraz zintegrowana nawigacja TomTom 3D.

Na targach w Genewie Opel również zaprezentował nowy model GT Concept. To bezpośredni następca modeli Opel GT z lat 60 i 70 i Monzy Concept zaprezentowanej we Frankfurcie w 2013 roku. Samochód wręcz nie z tej ziemi. Futurystyczna linia oszczędna jest we wszystkim. Samochód nie posiada zewnętrznych klamek i bocznych lusterek, ale za to ma mocny, trzycylindrowy turbodoładowany silnik i przyspiesza od 0 do 100 km/h w prawie 8 sekund , byłby gratką na Moto Session 2016 w Polsce.

Podczas wystawy motoryzacyjnej w Genewie, firma Mitsubishi Motors zaprezentowała również kilka światowych i europejskich premier, należały do nich modele Mitsubishi eX-Concept, ASX 2017 i dwa wyjątkowe wcielenia Mitsubishi L200 i Mitsubishi ASX serii Geoseek. Czy pojawią się także w Lublinie?

W strefie motorsport staną auta rajdowe i wyścigowe startujące w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski i Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski.
Ale Moto Session Lublin 2016, to nie tylko pokazy i prezentacje samochodów czy motocykli, to także wiele imprez i spotkań z pasjonatami motoryzacji, które przygotowali organizatorzy.

Wrażeń dostarczą także pokazy jazdy wyczynowej na motocyklach, driftu samochodowego i drift taxi, bo wtedy będzie można poczuć dosłownie adrenalinę podczas driftowania siedząc na fotelu pasażera.

Dodatkowymi atrakcjami będą symulatory, malowanie samochodu przez najmłodszych czy możliwość wygrania samochodu, przygotowanego do udziału w wyścigu wraków organizowanego w Lublinie przez Stowarzyszenie Wrak Race. Odbędzie się także etap Ogólnopolskich Mistrzostw Pierwszej Pomocy organizowany przez Polski Czerwony Krzyż. Będzie się działo.


 


 

zwiń